دانشگاه مجازی موج برتر

مهندسی مخابرات (تخصصی)

دانشگاه مجازی موج برتر

مهندسی مخابرات (تخصصی)

بافر چیست؟

بسیاری از المانهای الکترونیکی و به خصوص IC های دیجیتالی، قابلیت جریان دهی محدودی دارند و قطعاتی مانند موتور، لامپ ، رله و ... که مصرف جریان زیادی دارند را نمی توان مستقیم به آن ها متصل نمود.
علاوه بر این در بعضی مدارات ممکن است خروجی یک IC به ورودی چند IC دیگر داده شود. برای هر IC پارامتری به نام Fan-Out تعریف می شود که مشخص می کند خروجی IC به ورودی چند IC می تواند داده شود. در بعضی 

موارد که تعداد اتصالات بیشتر از Fan-out آی سی باشد، IC نمی تواند جریان لازم برای تغذیه ی تمام خروجی هایش را فراهم کند و خروجی اش افت می کند. در چنین مواردی می بایست از ICهای بافر استفاده نمود. به عبارت دیگر Fan-out بافر ها بسیار زیاد است.
بافرها 2 وظیفه ی مهم را انجام می دهند:
1- منطقی کردن ولتاژ ورودی: اگر ولتاژ ورودی بین 2.5-0 ولت باشد، بر روی خروجی مربوطه ولتاژ 0 قرار گرفته و اگر بین 5-2.5 ولت باشد، 5 ولت روی آن قرار می گیرد. در حقیقت بر روی پایه های خروجی همواره ولتاژ 0 یا 5 ولت (وابسته به ولتاژ ورودی) قرار می گیرد.(درباره ی ولتاژ منطقی در بخش دیجیتال توضیح خواهیم داد)
2- تقویت جریان ورودی ها بر روی خروجی ها

  پرکاربردترین بافر در کار ما آی سی 74245 می باشد که یک آی سی 20 پایه بوده و در آن 8 بافر مجزا تعبیه شده.

بافر بلاکیه که جریان مورد نیازتو تامین میکنه ( در واقع یه واسط جبران کننده جریانه ) . آیسی 74hc244 هم یه آیسی بافر سه حالته است که کاربرد دیجیتالی داره . 
خروجی بسته به ورودی و کنترل OE ها High , low یا high impedance میتونه باشه .
ما در واقع از بافر برای کاهش اثر بارگذاری استفاده میکنیم ودارای خصوصیاتی زیر است
  1.جریان کمی میکشد
  2.بعلت مورد بالا [امپدانس ورودی بالا] خودش تقویت کننده جریانه

  3.ولتاژ وردی و خروجی را تغییر نمیدهد

http://electronic.iran-ieee.com/Post-2.aspx

------------------------------

  بافر در کامپیوتر چه معنایی دارد؟

بافر یا حافظه میانجی که به صورت سخت افزاری و هم به صورت نرم افزاری استفاده می‌شود تا اطلاعات فرستاده شده بین دو واحد بصورت موقت در آن قرار بگیرند.
برای مثال انتقال اطلاعات از پردازشگر مرکزی به چاپگر را در نظر بگیرید. CPU قطعه‌ای است که در مقایسه با چاپگر بسیار سریع پردازش می‌کند و اگر ما بخواهیم اطلاعاتی را از پردازشگر به چاپگر بدون وجود بافر بفرستیم باید در زمان کاری پردازشگر وقفه (نرم افزاری) بیاندازیم تا پس از انتقال یک کاراکتر به چاپگر کاراکتر دیگری به چاپگر فرستاده شود و این به معنای کند شدن کار پردازشگر و در نهایت کند شدن کل سیستم است.
بنابراین بین پردازشگر مرکزی و چاپگر می‌توان بافری (چه به صورت سخت افزاری و چه به صورت نرم افزاری) قرار داد تا پردازشگر اطلاعات را برای بافر فرستاده و چاپگر سر صبر و حوصله آن‌ها را چاپ نماید و پردازشگر هم پس از فرستادن اطلاعات می‌تواند به کارهای دیگری برسد.
از طرفی حافظه بافر به صورت نرم افزاری هم وجود دارد که برای ذخیره سازی موقت اطلاعات به کار می‌رود. این حافظه رزرو بخشی از حافظه اصلی است و چون سخت افزاری نیست طول آن می‌تواند متغیر هم باشد.
برای مثال نرم افزارهای CD Writer از حافظه بافر نرم افزاری استفاده می‌کنند.
توجه داشته باشید که حافظه بافر برای انتقال اطلاعات بین دو واحد سخت افزاری استفاده می‌شود و برای انتقال اطلاعات بین واحدهای نرم افزاری از نام بافر استفاده نمی‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد