(در این نوع تصاویر با توجه به ترکیب سه رنگ قرمز R ، سبز G و آبی B بقیه رنگ ها ساخته خواهد شد. با توجه به دقت مقداری که می توان به هر کدام از این 3 رنگ اختصاص داد طیف رنگ ها گسترش می یابد. مثلا اگر به هر کدام از این سه رنگ مرجع یک بایت اختصاص یابد، 2 به توان 24 حالت می توانند ایجاد کنند که تعداد رنگ های قابل نمایش برای ان خواهد بود. ولی اگر برای هر کدام از رنگ های مرجع 2 بایت در نظر گرفته شود(که این بستگی به کارت گرافیک دارد) 2 به توان 48 رنگ بوجود خواهد آمد. نحوه به نمایش در آمدن تصاویر RGB نیز به این صورت است که یک DAC برای هر بایت در نظر گرفته شده است و شدت ولتاژی که هر کدام از بخش های R ، G یا B ایجاد میکند در نهایت رنگی را که تلفیق شدت ولتاژ این سه بخش است، به نمایش در می آورد. و البته یک بخش دیگر هم بعدا به تصاویر افزوده شد با نام alpha که نمایانگر شدت شفافیت است پس تصویر نهایی 4 قسمت خواهد بود RGBA)
4. تعارف
4-1. پیکسل
کوچکترین جزء یک تصویر PIXEL است . پیکسل مخفف Picture element به معنی المان تصویر است . یک تصویر متشکل از تعداد زیادی پیکسل است که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند . در واقع زمانی که با یک دوربین دیجیتال عکس می گیرید اگر رزولوشن دوربین شما 480*640 باشد به این معنی است که ماتریس با ابعاد 480*640 در اختیار شماست که 640 پیکسل در طول و 480 پیکسل در عرض دارد . به ازای هر پیکسل یک سلول نوری در دوربین وجود دارد . شدت نور این سلول نوری مقدار عددی را برای این پیکسل تعیین می کند به طور مثال به ازای رنگ سیاه مقدار صفر در پیکسل ذخیره می شود و به ازای رنگ سفید مقدار 255 در آن ذخیره می شود .
4-2.همسایگی
2 نوع همسایگی وجود دارد :
1 - همسایگی 8 تایی
2- همسایگی 4 تایی
همسایگی 8 تایی به صورت
(i-1,j-1),(i,j-1),(i+1,j-1),(i-1,j),(i+1,j),(i-1,j+1),(i,j+1),(i+1,j+1)
و همسایگی 4 تایی به صورت
(i-1,j),(i+1,j),(i,j-1),(i,j+1)
4-3. مسیر یا Path
2 پیکسل را در یک تصویر باینری در نظر بگیرید . اگر راهی بین این 2 پیکسل از طریق پیکسل هایی که حاوی آبجکت هستند وجود داشته باشد ، به پیکسل های رابط مسیر گفته می شود .
4-4. زمینه
به مجموعه پیکسل هایی که شامل آبجکت نیستند ، یا مجموعه پیکسل هایی که شامل S بار هستند گفته میشود .
4-5. اتصال
اگر S مجموع پیکسل هایی باشد که شامل آبجکت هستند پس S(___) شامل پیکسل های بک گراند است . 2 پیکسل p و q که هر 2 متعلق به S هستند متصل به یکدیگرهستند اگر حداقل یک مسیر بین p و q وجود داشته باشد .
4-6. مرز تصویر
کلیه پیکسل هایی که در اطراف آبجکت قرار گرفته اند .
4-7. حفره
مجموعه ای از S بار که حتی یک پیکسل هم در border نداشته باشد ، حفره نامیده می شود .
4-8. هیستوگرام
هیستوگرام در واقع همان نمودار میله ای افزونی هر رنگ می باشد .
به عنوان مثال تعداد پیکسل هایی که حاوی رنگ شماره 75 هستند 25 عدد است . از هیستوگرام برای آستانه گیری استفاده می شود .
4-9. آستانه گیری
فرض کنید می خواهید از یک عکس رنگی 16 بیتی یک تصویر سیاه و سفید بسازید . برای این کار باید تک تک پیکسل ها را با مقدار مشخصی مقایسه کنید اگر بزرگتر از آن مقدار مشخص بود به جای آن رنگ سفید و اگر کوچکتر بود به جای آن مقدار سیاه را قرار می دهیم . به این کار آستانه گیری یا threshold می گویند .
http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=8784.0