دانشگاه مجازی موج برتر

مهندسی مخابرات (تخصصی)

دانشگاه مجازی موج برتر

مهندسی مخابرات (تخصصی)

چهارچوب مباحث پردازش تصویر:

1.آشنایی مقدماتی با تصویر  تصاویر سیاه و سفید
  تصاویر مقیاس خاکستری
  تصاویر 16 رنگه
  تصاویر RGB
2.آشنایی با قالب ذخیره تصاویر
  تصاویر BMP
  تصاویر JPG
3.نحوه باز کردن تصاویر
  در C
  در بیسیک
  در متلب
4.تعاریف
  پیکسل
  همسایگی
  مسیر
  زمینه
  اتصال
  مرز تصویر
  حفره
  هیستوگرام
  آستانه گیری
5. بیان چند روش
  لبه گیری
  محاسبه مساحت 
  نحوه بدست آورن مرکز اشیاء
  چگونگی تشخیص الگو ها یا اشیاء در یک تصویر
  شماره گذاری اشیاء در یک تصویر
  فاصله بین دو شی
  بزرگ نمایی و کوچک نمایی تصاویر
6. بررسی چند فیلتر پر کاربرد در پردازش تصویر



1. آشنایی مقدماتی با تصاویر  1-1. تصاویر سیاه و سفید
  (تصاویر سیاه و سفید در واقع ماتریس های دو بعدی هستند که هر بیت نمایانگر یک نقطه از تصویر است. کنار هم قرار گرفتن تمامی این نقاط (بیت ها) در دو بعد تصویر را می سازد. بنا بر این یک اگر یک تصویر 80 در 80 پیکسلِ سیاه و سفید داشته باشیم، در واقع یک ماتریس 10 در 80 بایت داریم.
  
  1-2. تصاویر مقایس خاکستری
  (در این تصاویر هر بایت (از صفر تا 255) نمایانگر یک پیکسل است. اگه مقدار بایت صفر باشد نمایانگر سیاه مطلق و اگر 255 باشد نمایانگر سفید مطلق هست و بقیه در این رنج از رنگ سیاه تا سفید (خاکستری) قرار خواهند گرفت. در این تصاویر اگر یک تصویر 80 در80 پیکسل داشته باشیم در واقع یک ماتریس دو بعدی با 80 در 80 بایت سطر و ستون خواهیم داشت. و همچنین اگه در تصاویر RGB مقدار هر سه رنگ با هم تغییر کنه یعنی با هم مساوی باشن و از صفر تا 255 تغییر کنه اون موقع باز هم رنگ ما از سیاه مطلق تا سفید مطلق تغییر خواهد کرد)
   
  1-3. تصاویر 16 رنگه
  ( در این نوع تصاویر جدای از نحوه ذخیره سازی آنها فقط 16 رنگ متفاوت وجود دارد. و به ازای یک تصویر 80 در 80 پیکسل یک ماتریس با همین ابعاد خواهیم داشت.برای ذخیره هر رنگ فقط 4 بیت نیاز داریم و برای همین در هر بایت 2 تا پیکسل ذخیره میشه)

  1-4. تصاویر RGB

  (در این نوع تصاویر با توجه به ترکیب سه رنگ قرمز R ، سبز G و آبی B بقیه رنگ ها ساخته خواهد شد. با توجه به دقت مقداری که می توان به هر کدام از این 3 رنگ اختصاص داد طیف رنگ ها گسترش می یابد. مثلا اگر به هر کدام از این سه رنگ مرجع یک بایت اختصاص یابد، 2 به توان 24 حالت می توانند ایجاد کنند که تعداد رنگ های قابل نمایش برای ان خواهد بود. ولی اگر برای هر کدام از رنگ های مرجع 2 بایت در نظر گرفته شود(که این بستگی به کارت گرافیک دارد) 2 به توان 48 رنگ بوجود خواهد آمد. نحوه به نمایش در آمدن تصاویر RGB نیز به این صورت است که یک DAC برای هر بایت در نظر گرفته شده است و شدت ولتاژی که هر کدام از بخش های R ، G یا B‌ ایجاد میکند در نهایت رنگی را که تلفیق شدت ولتاژ این سه بخش است، به نمایش در می آورد. و البته یک بخش دیگر هم بعدا به تصاویر افزوده شد با نام alpha‌ که نمایانگر شدت شفافیت است پس تصویر نهایی 4 قسمت خواهد بود RGBA)

4. تعارف

  4-1. پیکسل
کوچکترین جزء یک تصویر PIXEL‌ است . پیکسل مخفف Picture element به معنی المان تصویر است . یک تصویر متشکل از تعداد زیادی پیکسل است که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند . در واقع زمانی که با یک دوربین دیجیتال عکس می گیرید اگر رزولوشن دوربین شما 480*640 باشد به این معنی است که ماتریس با ابعاد 480*640 در اختیار شماست که 640 پیکسل در طول و 480 پیکسل در عرض دارد . به ازای هر پیکسل یک سلول نوری در دوربین وجود دارد . شدت نور این سلول نوری مقدار عددی را برای این پیکسل تعیین می کند به طور مثال به ازای رنگ سیاه مقدار صفر در پیکسل ذخیره می شود و به ازای رنگ سفید مقدار 255 در آن ذخیره می شود . 

  4-2.همسایگی
2 نوع همسایگی وجود دارد :
‌1 - همسایگی 8 تایی
 2- همسایگی 4 تایی 
همسایگی 8 تایی به صورت
 (i-1,j-1),(i,j-1),(i+1,j-1),(i-1,j),(i+1,j),(i-1,j+1),(i,j+1),(i+1,j+1)
و همسایگی 4 تایی به صورت
(i-1,j),(i+1,j),(i,j-1),(i,j+1)

  4-3. مسیر یا Path
2 پیکسل را در یک تصویر باینری در نظر بگیرید . اگر راهی بین این 2 پیکسل از طریق پیکسل هایی که حاوی آبجکت هستند وجود داشته باشد ، به پیکسل های رابط مسیر گفته می شود . 


  4-4. زمینه
 به مجموعه پیکسل هایی که شامل آبجکت نیستند ، یا مجموعه پیکسل هایی که شامل S بار هستند گفته میشود . 

  4-5. اتصال
 اگر S مجموع پیکسل هایی باشد که شامل آبجکت هستند پس S(___) شامل پیکسل های بک گراند است . 2 پیکسل p و q که هر 2 متعلق به S هستند متصل به یکدیگرهستند اگر حداقل یک مسیر بین p و q وجود داشته باشد . 

  4-6. مرز تصویر
 کلیه پیکسل هایی که در اطراف آبجکت قرار گرفته اند . 

  4-7. حفره
‌مجموعه ای از S بار که حتی یک پیکسل هم در border‌ نداشته باشد ، حفره نامیده می شود . 


  4-8. هیستوگرام
هیستوگرام در واقع همان نمودار میله ای افزونی هر رنگ می باشد .  

به عنوان مثال تعداد پیکسل هایی که حاوی رنگ شماره 75 هستند 25 عدد است . از هیستوگرام برای آستانه گیری استفاده می شود .

  4-9. آستانه گیری
فرض کنید می خواهید از یک عکس رنگی 16 بیتی یک تصویر سیاه و سفید بسازید . برای این کار باید تک تک پیکسل ها را با مقدار مشخصی مقایسه کنید اگر بزرگتر از آن مقدار مشخص بود به جای آن رنگ سفید و اگر کوچکتر بود به جای آن مقدار سیاه را قرار می دهیم . به این کار آستانه گیری یا threshold می گویند .

http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=8784.0


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد