دانشگاه مجازی موج برتر

مهندسی مخابرات (تخصصی)

دانشگاه مجازی موج برتر

مهندسی مخابرات (تخصصی)

فناوری DSL

فناوری DSL

مقدمه :

DSL به صورت کلی یک خط پر سرعت است که ازخطوط معمولی تلفن استفاده میکند . مزیت های استفاده از DSL‌را می توان به صورت زیر خلاصه نمود :

به طور همزمان که به اینترنت متصل هستید میتوانید از خط تلفن هم استفاده کنید . سرعت آن از مودمهای معمولی بیشتر است . نیاز به سیم کشی جدید ندارد و بر روی خط تلفن موجود مورد استفاده قرار میگیرد . کمپانی که خط DSL را ارایه می دهد مودم آنرا به عنوان بخشی از نصب در نظر گرفته و برای آن هزینه جداگانه ای دریافت نمی کند . 

ادامه مطلب رو بخونید

فناوری DSL

مقدمه :

DSL به صورت کلی یک خط پر سرعت است که ازخطوط معمولی تلفن استفاده میکند . مزیت های استفاده از DSL‌را می توان به صورت زیر خلاصه نمود :
به طور همزمان که به اینترنت متصل هستید میتوانید از خط تلفن هم استفاده کنید . سرعت آن از مودمهای معمولی بیشتر است . نیاز به سیم کشی جدید ندارد و بر روی خط تلفن موجود مورد استفاده قرار میگیرد . کمپانی که خط DSL را ارایه می دهد مودم آنرا به عنوان بخشی از نصب در نظر گرفته و برای آن هزینه جداگانه ای دریافت نمی کند . 

نکات منفی استفاده از این روش نیز به شرح زیر است :

  یک خط DSL وقتی خوب کار می کند که شما نزدیک مرکز فراهم کننده سرویس واقع شده باشید . این ارتباط معمولاً برای دریافت اطلاعات ، سریعتر از ارسال اطلاعات می باشد . این سرویس در همه جا در دسترس نمی باشد . خطوط تلفن معمولی یک جفت زوج سیم به هم تابیده شده از جنس مس می باشند . این سیمهای مسی پهنای باند بسیار بیشتر از آنچه که مورد نیاز تلفن است را ارائه میدهند. DSL از همین پهنای باند اضافی برای ارسال اطلاعات بدون تداخل با اطلاعات صوت استفاده می کند. در مرکز مخابرات از یک فیلتر پایین گذر برای تلفن استفاده می شود . این فیلتر فقط فرکانس های بین 2 تا 3400 هرتز را از خود عبور می دهد . این بازه فرکانسی برای ارسال صوت مناسب می باشد اما بقیه پهنای باند سیم بدون استفاده می ماند . 

 

انواع : DSL

  بیشتر کاربران از Asymmetric (ADSL) یا DSL نا متقارن استفاده می کنند . ADSL پهنای باند را به گونه ای تقسیم بندی میکند که پهنای باند بیشتر مربوط به دریافت و یا دانلود اطلاعات باشد و قسمت کمتری از پهنای باند را به ارسال اطلاعات اختصاص می دهند . انواع دیگر DSL که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند به صورت زیر می باشد :

Very High Bit Rate (VDSL) :

این نوع DSL بسیار سریع است ولی بر روی فاصله ای کوتاه عمل میکند . 

Symmetric DSL (SDSL) :

این نوع از DSL توسط شرکتهای کوچک مورد استفاده قرار میگیرد . در این روش به شما اجازه استفاه هم زمان از خط تلفن داده نمی شود . اما سرعت دریافت اطلاعات و ارسال اطلاعات در این روش برابر می باشد . 

Rate Adaptive (RADSL) :

در این روش مودم می تواند سرعت ارتباطی را بر اساس طول و کیفیت خط تنظیم نماید . 

 

محدودیت فاصله :

  به طور دقیق کیفیت و سرعت استفاه از DSL وابسته به میزان فاصله شما از شرکتی است که برای شما سرویس ADSL را فراهم میکند. در واقع ADSL‌یک فناوری وابسته به فاصله می باشد . هر چه که طول اتصال افزایش می یابد . کیفیت سیگنال افت کرده و سرعت ارتباط نیز کم میشود . محدودیت فاصله در این روش 5460 متر می باشد . ADSL‌می تواند در فاصله 1820 متری سرعت دانلود 8 مگا بیت در ثانیه و سرعت ارسال 640 کیلو بیت در ثانیه را فراهم نماید . در عمل بهترین سرعتی که برای دانلود می تواند مورد استفاده قرار بگیرد 1.5 مگا بیت در ثانیه می باشد و سرعت ارسال اطلاعات نیز بین 64 تا 640 کیلو بیت در ثانیه تغییر می نماید . این مساله شاید برانگیز باشد که فاصله بر روی ADSL‌تاثیر دارد ، اما بر روی تلفن تاثیری ندارد . جواب در اینجاست که شرکت تلفن از یک تقویت کننده کوچک به نام Loading Coil برای اینکه بتواند سیگنالهای صدا را تقویت نماید ، استفاده می نماید . متاسفانه این تقویت کننده با سیگنالهای ADSL‌ناسازگار می باشد بنابراین این مساله باعث کاهش کیفیت بر اساس فاصله می گردد . 

 

فاکتورهای دیگری که بر روی کیفیت ADSL‌تاثیر میگذارند را می توان به صورت زیر بر شمرد :

 

پلهای فرعی بین راه :

  بین شما و اداره مخابرات ممکن است سیم ارتباطی به پلهای مختلفی برده شده باشد که برای سرویس دادن به دیگران از آن استفاده می شود . بنابراین طول کلی سیم ممکن است زیادتر از تصور شما باشد .

 

فیبر نوری :

  سیگنالهای ADSL نمی توانند به خوبی از حالت دیجیتال به آنالوگ و بر عکس تبدیل شوند و این مسئله بر روی کیفیت آنها تاثیر گذار است . بنابراین با توجه به نوع رابط های مورد استفاده در فیبرهای نوری ، کیفیت سیستم DSL افت می نماید . 

 

تقسیم بندی پهنای باند :

  دو نوع استاندارد مختلف برای تقسیم پهنای باند در ADSL وجود دارد . استاندارد ANSI که Discrete Multitone (DMT) خوانده می شود (بیشتر سازندگان تجهیزات از این استاندارد پیروی می کنند ) و نخستین استاندارد DSL که از این استاندارد ساده تر است و Carrier less Amplitude / Phase (CAP) نامیده می شود .  

 

þ تقسیم بندی سیگنال بر اساس استاندارد CAP 

CAP پهنای باند موجود بر روی خط تلفن را به سه بخش جداگانه تقسیم می کند . قسمت مربوط به مکالمات صوتی بین 0 تا 4 کیلو هرتز ، قسمت مربوط به ارسال اطلاعات بین 25 تا 160 کلیلو هرتز و قسمت مربوط به دانلود اطلاعات از 240 کیلو هرتز به بالا می باشد که ماکزیمم آن 1.5 مگا هرتز در نظر گرفته شده است . در این سیستم سه باند از هم جدا هستند و دارای کمترین احتمال تداخل می باشند . 

 

þ تقسیم بندی سیگنال بر اساس استاندارد DMT 

 DMT ‌نیز سیگنال را به باندهای جداگانه ای تقسیم بندی می کند اما از یک باند آزاد و بزرگ برای ارسال و دریافت اطلاعات استفاده نمی کند . به جای آن DMT‌پهنای باند را به 247 کانال جدا از هم تقسیم بندی نموده که هر کدام دارای پهنای باند 4 کیلو هرتز می باشند . 

  این مسئله را می توان اینگونه فرض نمود که شرکت مخابرات خط تلفن شما را به 247 خط مختلف تقسیم بندی و به هر کدام یک مودم اختصاص داده است . بنابراین می توان تصور نمود شما در یک لحظه 247 مودم معمولی را به کامپیوتر خود متصل نموده اید . در این روش هر کانال مورد نظارت قرار میگیرد و اگر که کیفیت آن مناسب نباشد ، سیگنال به یک کانال دیگر شیفت داده می شود . سیستم مانیتور کننده DMT از لحاظ پیاده سازی از CAP پیچیده تر می باشد اما برای خطوطی که دارای کیفیت متفاوتی می باشند ، به خوبی عمل می کند . 

 

þ تجهیزات DSL

 DSL ‌از دو نوع تجهیزات استفاه می کند که یکی در طرف مشتری و دیگری در در طرف فراهم کننده اینترنت نصب می گردد . در طرف مشتری یک فرستنده و گیرنده یا همان مودم قرار دارد . در طرف فراهم کننده سرویس اینترنت یک مولتی پلکسر دسترسی به نام DSLAM قرار دارد که ارتباط با مشتریان را بر قرار میکند . 

 

þ مودم DSL

  مودم DSL اصطلاحی است که عموم از آن یاد می کنند اما نام اصلی آن DSL Transceiver است که مهندسان مرکز مخابرات نیز به آن ATU_R‌گویند . جدا از اینکه چه نامیده می شود در واقع نقطه ای است که اطلاعات از کامپیوتر به خط DSL‌متصل می شود . این مودم می تواند از طرق مختلفی به دستگاههای مشتری متصل شود . متداول ترین روش استفاه از USB و یا اترنت 10 base T می باشد. امام امروزه مودم های DSL به همراه روترها یا سوئیچها نیز عرضه میشوند . DSLAM این قسمت عملیات اصلی را انجام می دهد . DSLAM اتصالات زیادی از مشتریان مختلف را دریافت نموده و آنها را در یک ارتباط مجتمع و با ظرفیت بالا به اینترنت متصل میکند . DSLAM به طور معمول قابل انعطاف می باشد و می تواند انواع مختلفی از مودمهای DSL‌را در یک مرکز اداره نماید . یک تفاوت عمده DSLAM با سیستم های معمولی این است که ، وقتی کاربری به مرکز ISP وصل می شود هیچ تغییری بر روی کیفیت و ظرفیت کاربرانی که هم اکنون متصل می باشند ایجاد نمیکند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد